FAQ

Data dodania: 28.05.21 08:22:37

Cześć!


Wybaczcie, że stworzenie FAQ zabrało nam więcej czasu niż pierwotnie zakładaliśmy. Dziś możemy je jednak opublikować - mamy nadzieję, że to rozwieje większość zadawanych przez Was pytań.


Jeśli wciąż brak Wam odpowiedzi na jakieś kwestie, zadawajcie pytania w komentarzach do tej aktualności. Zaktualizujemy FAQ w najszybszym możliwym terminie! ;)


GRA PODSTAWOWA

Q: Czy drugie ustawienie Scenariusza na 4 osoby na pewno jest poprawne? Imperium Osmańskie ma o 1 oddział Piechoty mniej od wszystkich.

A: Rzeczywiście, brak 1 Oddziału Piechoty, który powinien znaleźć się na ujściu Dniepru.


Q: Jak należy wycofywać po przegranej Bitwie Oddziały, które dołączyły do niej dzięki karcie Wsparcia?

A: Tam, skąd przyszły.

Q: Co dzieje się z oddziałem, który dołączył do wygranej bitwy w ataku?


A: Zostaje ze zwycięską armią.

Q: Czy Oddział, który dołączył do walki, może być poświęcony po przegranej bitwie?

A: Tak.


Q: Misja mówi o kontrolowaniu Regionów sąsiadujących z Regionami startowymi innego gracza - czy regiony startowe należy także rozpatrywać jako sąsiadujące ze sobą?

A: Nie, Regiony Startowe nie są rozpatrywane jako sąsiadujące z Regionami Startowymi.


Q: Czy misja: "Zagraj 6 kart Wsparcia w jednej Bitwie" jest poprawna, zważywszy na limit kart wsparcia na ręce, wynoszący 5?

A: Karty Wsparcia są odrzucane dopiero na koniec tury, w związku z czym w trakcie tury można mieć ich więcej niż 5.


Q: Misja: "Kontroluj 2 Armie składające się z przynajmniej 4 oddziałów przez pełną kolejkę". Czy w danej Armii muszą być przez pełną kolejkę te same jednostki czy można np. do Armii liczącej 4 oddziały dołączyć w trakcie swojej tury Piechotę i przemieścić z tej Armii Kawalerię do sąsiedniego regionu?

A: Jeśli najpierw dołączysz do Armii piąty Oddział, a potem jakiś odejmiesz, żeby znów były 4, Misja jest zrealizowana. Jeśli natomiast najpierw odejmiesz oddział (będą 3), a potem dołączysz (będą znów 4), Misja nie jest zrealizowana.


Q: Misja: "Wygraj Bitwę, atakując mniejszą Armią od Armii przeciwnika". Pytanie:

Rzeczpospolita Obojga Narodów ma kartę Narodu mówiącą o tym, że jeśli zaatakuję, to przeciwnik na początku, przed rzutami kośćmi, musi wycofać swój jeden oddział. Co w sytuacji gdy: mam 2 oddziały; przeciwnik ma 3 oddziały. Przystępuję do ataku - mam mniejszą Armię. Używam Karty Narodu - przeciwnik ma teraz 2 oddziały, tak jak ja. Czy wygrywając Bitwę, mogę wypełnić tę Misję?

A: Misja odnosi się do momentu zainicjowania Bitwy, a wtedy walczyłeś mniejszą Armią, dlatego tak, Misja będzie zrealizowana.


Q: Czy pierwszy gracz się zmienia?

A: Nie


Q: Czy limit kart na ręce ma być taki sam dla wszystkich graczy?

A: Tak.


Q: Skąd dobieram karty Wsparcia po przegranej Bitwie? 

A: Z talii.


Q: Czy mogę wybrać kartę Rozkazu i nie korzystać z żadnego rozkazu z niej?

A: Tak.


Q: Czy liczba znaczników kontroli jest wyznacznikiem tego, ile mogę kontrolować Regionów?

A; Tak, nie możesz mieć więcej niż 7 znaczników kontroli. 


Q: Gdy atakujący zagrywa kartę dołączenia oddziału do bitwy, oddział ten staje na granicy pomiędzy regionem na którym stoi broniąca się armia a swoim obecnym czy, na tej samej granicy co początkowo atakująca armia?

A: Na granicy pomiędzy swoim obecnym regionem, a regionem z broniącą się armią.


Q: Podczas ataku, kiedy gracz wprowadza oddział do Bitwy z regionu sąsiadującego, ten Region ma sąsiadować z Regionem w którym jest Bitwa, czy Regionem z którego wyprowadzono atak?

A: Z Regionem, na którym toczy się Bitwa.


Q: Atakuję 2 Regiony. Czy mogę dołączyć do pierwszej bitwy oddział, który zaatakował inny region (i Bitwa nie jest jeszcze rozstrzygnięta?)

A: Oddziały, które znajdują się na Regionach, gdzie została zainicjowana Bitwa, ale nie jest jeszcze rozstrzygnięta, są traktowane jako zaangażowane w Bitwę - nie ma możliwości wykorzystania ich w innej Bitwie.


Q: Atakuję 2 Regiony. Czy mogę dołączyć do drugiej Bitwy oddział, który zaatakował inny region (i BItwa jest już rozstrzygnięta)?

A: Jeśli Bitwa została już rozstrzygnięta, Oddział nie jest w nią zaangażowany i może zostać wykorzystany w kolejnej Bitwie w tej turze.


Q: Bronię dwóch Regionów, czy mogę dołączyć do pierwszej Bitwy oddział, który znajduje się na sąsiednim, również atakowanym Regionie?

A: Oddziały, które znajdują się na Regionach, gdzie została zainicjowana Bitwa, ale nie jest jeszcze rozstrzygnięta, są traktowane jako zaangażowane w Bitwę - nie ma możliwości wykorzystania ich w innej Bitwie.


Q: Czy można z 2 Regionów zaatakować ten sam Region?

A: Tak, dochodzi wówczas do jednej Bitwy.


Q: Czy karta, która „Może zostać użyta w Bitwie, w której gracz ma dokładnie jeden Oddział Piechoty” oznacza, że w Bitwie nie może być żadnych innych oddziałów?

A: W Bitwie gracz może mieć dowolną liczbę oddziałów, w tym nie więcej niż 1 oddział Piechoty.


Q: Jaka jest kolejność rozpatrywania efektów przed bitwą? Na przykład w Bitwie Cesarstwa Rosyjskiego z Cesarstwem Szwecji, gracz prowadzący Cesarstwo Rosyjskie może przejrzeć karty Wsparcia przeciwnika i odrzucić jedną. Gracz kontrolujący Królestwo Szwecji może dobrać jedną kartę. Co dzieje się najpierw?

A: Zdolności specjalne rozpatrywane są w takiej kolejności, w jakiej gracze będą następnie przeprowadzać swoje tury (domyślnie, najpierw Obrońca, a potem Atakujący).


Q: Czy karty wsparcia użyte w Bitwie są odrzucane na stos kart odrzuconych?

A: Tak. 


Q: Czy mogę łączyć ze sobą dodatki?

A: Tak.


Q: Kiedy należy rozpatrywać warunki na kartach Wsparcia / Narodu?

A: Warunki muszą być spełnione na moment wykorzystania karty - jeśli potem przestaną być spełnione, nie neguje to efektu użytej już karty.


Q: Tytan Imperium Osmańskiego atakuje Region z Twierdzą - kto ma pierwszeństwo?

A: Broniący zaczyna.


Q: Karta Narodu Królestwa Szwecji (nr 8 w instrukcji). Grafika wskazuje na mniejszą lub równą Armię, instrukcja na mniejszą.

A: Armia musi być mniejsza lub równa, grafika jest poprawna, opis błędny.



MOC TYTANÓW 


Q: Czy do aktywowania Mocy Tytanów, jeśli gram z innymi dodatkami, mogę wykorzystać innych niż podstawowe 4 typy kości?

A: Tak.


Q: Czy w przygotowaniu dodatku Moc Tytanów tasujemy talię i każdy z graczy dobiera 5 losowych kart, czy dobiera się 5 kart z grafiką odpowiadającą Tytanowi swojego Narodu?

A: Dobiera się karty odpowiadające Tytanowi swojego Narodu.


ECHA PRZESZŁOŚCI I UPADŁY TYTAN


Q: Co dzieje się w przypadku gdy gracz jako drugi gra swój etap Bitwy i chce dobrać kość Upadłych Oddziałów lub kość Ducha Wojny, ale tych brakuje, bo poprzedni gracz posiada w swojej puli wszystkie/większość?

A: Gracz, który rozpoczyna Bitwę, rzuca odpowiednią liczbą kości Upadłych Oddziałów. Gracz, który przeprowadza etap Bitwy jako drugi, może rzucić maksymalnie taką liczbą kości Upadłych Oddziałów, jaka pozostała w puli.


Q: Czy posiadanie Upadłego Tytana w armii pozwala używać kart Wsparcia, które wymagają Tytana w Armii?

A: Upadły Tytan zapewnia jedynie dodatkową Siłę Bojową i nie może być wykorzystany do spełnienia warunków kart Wsparcia lub Narodu.


Q: Czy Upadły Tytan może dodać kość Upadłych Oddziałów czy podstawowe kości?

A: Upadły Tytan może dodać jedynie którąś z podstawowych kości (Piechoty, Kawalerii, Artylerii lub Tytana).


Q: Czy pokonanie Upadłego Tytana daje daje zwycięzcy dodatkowy Punkt Zwycięstwa?

A: Nie.


Q: Czy stracony Upadły Tytan dalej wspiera jego aktualnego właściciela, czy jest usuwany z planszy?

A: Stracony Upadły Tytan jest usuwany z planszy i wejdzie w posiadanie gracza, który przegra najbliższą Bitwę.


EMISARIUSZE KRÓLA


Q: Czy znacznik Emisariuszy Króla może zostać przejęty przez przeciwną Armię, gdy będzie na Regionie bez Oddziałów i przeciwnik przejmie ten Region?

A: Znacznik Emisariuszy jest zdobywany na stałe i nie ma możliwości, by go przejąć. Powinien on opuścić Region razem z ostatnimi wychodzącymi z niego Oddziałami.


Q: Co dzieje się ze znacznikiem, gdy po przegranej Bitwie Oddziały nie mają gdzie się wycofać i zostają utracone?

A: Zostaje utracony i usunięty z gry.


Q: Czy mogę w tej samej turze zrealizować Misję podstawową i Misję Narodu?

A: Nie. 


STEPY KRWI


Q: Karta wsparcia daje kostkę, ale nie wiem o którą chodzi.

A: Kość z Szablami.


SOLO


Q: Gdy Wrogi Generał ponosi straty w jednostkach, to mogę wybrać jakie?

A: Zawsze traci je w określonej kolejności. Piechota -> Kawaleria -> Artyleria -> Tytan.


Q: Dodawanie armii do pustego regionu - jeśli nie ma takiego, to nie dodajemy armii wrogowi?

A: Oddział dołącza wówczas do najsłabszej Armii.


Q: Czy ruch największą armią Wrogiego Generała może spowodować ruch więcej niż 4 oddziałów?

A: Tak.


Q: Jak liczną armię na jednym polu może mieć wrogi Generał i jaką maksymalną armią może atakować?

A: Nie jest to ograniczone.


Q: Co w sytuacji gdy po przegranej bitwie wrogi Generał wycofuje oddziały na teren gdzie ma się odbyć kolejna walka czy te wycofane oddziały też biorą udział w walce?

A: Tak. 


Q: Czy wrogi generał może aktywować tą samą Armię dwa razy ? 

A: Tak.

Liczba komentarzy: 17
Zaloguj się Aby dodawać komentarze musisz być zalogowany.
Śląska Księżniczka8 tygodni temu

Pytanie: Gracz wzywa posilki karta wsparcia i z regionu gdzie ma armate i upadlego tytana, chce wziac armate, wtedy razem z armata idzie upadly tytan, bo chodzi razem z przemieszczajaca sie armia? Tytan zostaje sam i schodzi z planszy? Nie mozna ruszyc armaty, aby tytan nie zostal sam? Z kartami rozkazu sprawa prosta, a posilki z kart wsparcia mamy watpliwosci

Grzegorz J7 tygodni temu

Można go przemieścić zawsze (i tylko) gdy jakiś oddział przemieszczamy - niezależnie z jakiego powodu przemieszczamy, kartą rozkazu czy kartą wsparcia: "Kiedy gracz rusza jednym lub większą liczbą Oddziałów z Regionu, na którym znajduje się Upadły Tytan, może zdecydować, że Upadły Tytan przemieszcza się wraz z tymi Oddziałami."

Dalkus18 tygodni temu

Witam, gra leży u mnie na półce i nie miałem jeszcze okazji jej rozpakować. Czy wszystkie dodatki które otrzymaliśmy + stepy krwi ja w języku polskim ?

Go On Board 17 tygodni temu

Tak, wszystko jest w języku polskim.

Grzegorz J19 tygodni temu

Mam nadzieję, że mimo nowego gigantycznego projektu, najpierw ten poprzedni doprowadzicie do końca. Kiedy można się spodziewać opublikowania poprawionych plików kampanii solo i kompleksowego FAQ, by można było je sobie ładnie wydrukować? Niestety dokument kampanii opublikowany na BGG 18 maja nadal troszkę wygląda jak wersja beta tłumaczenia. Wersji do druku FAQ też brakuje. Widać, że oba dokumenty wymagają jeszcze pracy. Kiedy można się spodziewać jej zakończenia?

Michaś99720 tygodni temu

@Go On Board kiedy będzie dostępny FAQ w pdf oraz czy uwzględnicie również pytania z BGG i FB od @Grzegorz J

wspieram&zagram20 tygodni temu

Witam serdecznie :) czy wiadomo kiedy będzie wersja digital solo scenariuszy ? w ostatniej aktualizacji wskazane było, że druga połowa maja :(

Grzegorz J20 tygodni temu

Są dostępne na BGG: https://boardgamegeek.com/filepage/222443/kampania-solo-scenariusze-1-8 Jednak mają jeszcze błędy i niedopowiedzenia zwłaszcza w scenariuszach 6 oraz 7 w którym ostatnie punkty opisu to kopiuj wklej z 6-go (wersja ang ma chyba prawidłowy tekst).

wspieram&zagram20 tygodni temu

Dzięki za info

Bart9921 tygodni temu

Dzięki FAQ

Lee21 tygodni temu

Go On Board czy istnieje możliwość zebrania pytań z odpowiedziami i wydanie w wersji elektronicznej FAQ coś na styl instrukcji, czy istnieje szansa, żebyście udostępnijcie szablon?

Schen21 tygodni temu

Czy odrzucenie mojej karty wsparcia z mocy tytana lub karty narodu liczy się jako wykorzystanie karty wsparcia i nie pozwala na spełnienie misji wygrania bitwy bez zagrywania kart wsparcia?

Arbar21 tygodni temu

Q: Karta wsparcia daje kostkę, ale nie wiem o którą chodzi. A: Kość z Szablami. Skoro karta wsparcia +kość z kozaków daje inną kość niż podstawowa karta +kość czy to oznacza że nie można ich zagrać razem dla kości tytana jako parę pomimo posiadania takiego samego symbolu w prawym górnym rogu ?

Imrihil21 tygodni temu

Czy ustawienie na 3 graczy na planszy A (s. 23) jest poprawne? Cesarstwo Rosyjskie ma na nim przewagę 1 regionu.

fil0p21 tygodni temu

1) Czy karta rozkazu obniżająca koszt kart nardu obniża koszt zakupu monumentu czy tylko zniżka w 3 rundzie obniża ich koszt? 2) Czy po użyciu karty z dodatku Moc Tytanów zostaje ona odrzucona czy jest z nami do końca gry? 3)Czy jeśli armia (bez tytana) imperium osmańskiego zostaje zaatakowana przez co wykonuje swój etap bitwy jako pierwsza to gdy ściągnie kartą wsparcia swojego tytana do tej bitwy to może odwrócić kolejność wykonywania etapów bitwy czy z tego efektu można skorzystać tylko przed bitwą?

Grzegorz J21 tygodni temu

Bardzo dobry początek FAQ :) Nadal jeszcze otwarte pozostają pewne pytania zadawane na BGG i fb. Pozwoliłem sobie napisać "mały" dokumencik, bo tu zajęłoby to za wiele miejsca: https://docs.google.com/document/d/1gqMXl9dJnMyT2egF0-wRdwLNw1PvfH_WwGe3xljEVL8/edit?usp=sharing Mam nadzieję, że te zagadnienia również znajdą się w ostatecznej wersji FAQ :)

pio.trek21 tygodni temu

dobra robota